Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

11 November 2013

SELAMAT TINGGAL PUTING

Assalam pembaca sekalian...

Cerita ni sepatutnya dimuatkan
dalam entry bulan lepas....
Tapi entah macamana terpending sampai la ke hari ni...

Ummi nak share berita gembira buat ummi...
Hehehe...3R sekarang dah tak hisap puting...

Rasa-rasanya di kalangan sahabat2 fb ummi,
mesti ramai yang sedia maklum
betapa risaunya ummi apabila
3R masih lagi berputing sekalipun
masing2 dah berumur 3 tahun...

Sebenarnya semenjak 3R berumur 2 tahun lebih,
ummi dah mula mencari formula utk bagi dorg berenti puting..
Ummi juga pernah luahkan dalam status fb...

Masa tu ramai kawan2 bagi tips...
Ada yang kata letak asam jawa kat puting,
ada yang suruh gunting puting,
dan macam2 lagi lah...

Tapi malangnya,
penghisap puting tegar macam 3R ni
langsung tak jalan dgn tips2 tu semua....

kakak

abang

adik

Masa tu bila tak dapat puting,
maka ketiga-tiganya akan mengamuk secara berjemaah...
End up, terpaksa jugaklah bagi semula...

3R ni mula diberi puting masa umur dorg sebulan...
Masa tu mereka bertiga ni
tersangatlah banyak ragam...

kakak (kanan) dan adik (kiri)

abang

kakak

adik

Masa dorg baby dulu,
setiap malam berjaga, pastu menangis sampai ke subuh...
Dek kerana tak tahan dgn ragam dorg masa tu,
maka kakak ipar ummi cadangkan bagi hisap puting...
Seterusnya melekatlah puting tu sampai ke besar..

3R ni memang obses betul dengan puting...
Asal nak tido je wajib ada menyempal kat mulut...
Kalau bawak berjalan ke mana2,
and nampak dorg macam moody atau kepenatan,
puting ajelah ubatnye...

Jom kita layan dulu gambar2 3R bersama 'nyawa' dorg...

















Tapi Alhamdulillah,
bulan Oktober 2013,
secara rasminya 3R berpisah sudah dengan puting2 nya...

Apa yang membanggakan ummi,
3R berjaya diceraikan dengan puting
tanpa sebarang petua...

Kredit utk walid...
Sebenarnya walid la yang banyak main peranan
dalam hal menceraikan puting ni...

Beberapa hari sebelum kami decide
utk stopkan puting ni,
hari2 kami bagi motivasi kat 3R...
Motivasi cara budak umur 3 tahun lah...

Kami bagitau yang dorg dah besar...
Tak lama lagi nak pergi sekolah...
dah sekolah nanti tak boleh dah hisap puting...
Nanti kalau kawan2 tau kakak, abang & adik
masih hisap puting,
nanti kawan2 & teacher semua ketawakan...
nanti kawan2 cakap "eee tak malu hisap puting"...

Tak sangka plak dengan kata2 sebegitu,
3R betul2 komited utk berhenti hisap puting...

Peringkat permulaan,
kami stopkan waktu siang je...
Maknanye, sepanjang siang tu x boleh hisap...
Hanya nak tidur malam je dibenarkan hisap...

Tak lama pon,
dalam 2 hari kami buat camtu,
nampak dorg dah boleh hidup tanpa puting...
Malam ke-3,
dorg masih hisap puting masa tidur malam...
Tapi lepas dah betul2 lena,
kami cabut puting dr mulut masing2...

Kesian jugak la tengok...
Bila terperasan yg kat mulut dorg takde puting,
masing2 meraba-raba bawah bantal mencari puting
dalam keadaan mata masing2 terpejam....hihiii

Dua malam berturut2 kami buat macam tu...
Masuk malam yang seterusnya,
terus tak bagi puting langsung...
Tapi masing2 liat la nak soh tido...
nak menghilangkan ketagih puting tu,
tiga2 asyik menyonyot air masak je...

Alhamdulillah,
kira2 hampir seminggu berorientasi dengan
satu persatu langkah,
akhirnya 3R dah berpisah terus dari puting...
Peringkat awal aritu,
ada gak la yang terbabas & tersasul mintak puting,
tapi bile ummi rewind semula kat dorg
kenapa semua orang perlu berhenti puting,
masing2 akur dan takde mintak2 lagi...

Secara rasminya,
bulan Oktober 2013 haritu,
dalam usia 3 tahun 2 bulan,
Raniya, Raiyan & Raiyna dah tak berputing lagi...
Hoooreyyyy!!!
Syabas anak-anak ummi...


Ini gambar masa 19/10/2013 haritu...
lepas balik dari kenduri kahwin,
kami singgah ke Aeon Jusco
untuk belikan hadiah sebagai ganjaran
di atas kejayaan mereka...cheewahhh

Sebab masa awal2 lagi memang dh bagitau dorg...
Kalau semua dah tak hisap puting,
nanti ummi & walid belikan hadiah...

Dan sekarang,
 tidur siang ke, malam ke...
Say No To Puting...kikiki
kakak
 
abang

adik



Alhamdulillah...

Kesimpulannya di sini,
terpulang la pada ibu2 semua
nak guna apa cara sekalipun utk 
melatih anak2 berhenti puting...

Jangan putus asa sekiranya apa jua tips
atau petua yg anda lakukan
tidak menampakkan sebarang kejayaan...

Kadang2 benda2 ni kena ambik masa sket...
ada sesetengah budak,
benda2 macam ni akan datang dgn sendiri
tanpa perlu kita paksa...
Seperti 3R, kesedaran utk berhenti puting
tu datang dgn sendirinya apabila
dorg rasa yang dorg dah semakin besar...
 Walau apapun,
kena bersabar ibu2 semua ye...
Bagi mereka masa...
Macam org hisap rokok la jugak,
nak berhenti rokok pon perlukan masa jugak kan...
Bukan bole stop immediately...

Kepada 3R,
sekiranya kakak, abang & adik dah besar nanti,
dan dah boleh membaca blog ummi ni...
Ummi nak kakak, abang & adik tahu,
yang ummi sangat bangga dengan anak2 ummi...
 Ummi bangga sebab kamu semua berhenti puting
di atas kerelaan & kesedaran kamu sendiri...
Kamu semua sedar yang kamu dah besar..
Thank you triplets!!!

Terima kasih walid kerana bersungguh2 berusaha ke arah itu...
Kalau ikutkan hati tisu ummi ni,
memang sentiasa tak sampai hati
bila kakak, abang & adik menangis2 minta puting...
hihihi....