Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

03 January 2013

CERITA 24 DEC 2012

Alamak...back dated lagi..
Orang lain semua dah masuk cerita 2013,
ummi baru nak update perkembangan 2012...
hihihihi...

Ok, kita jangan buang masa...
Mari mulakan sekarang!!!

Ini kisah di hari 24 Dec 2012..
Hari tu ummi & walid bercuti..
Saja2 menghabiskan sisa2 cuti yang ada...

Alang-alang bercuti,
ni lah masanya nak bawa 3R jalan-jalan..
Takde la berjalan makan angin sangat pon...
"Cuti-cuti Johor" je namanya...

Pagi tu kami bawa 3R bermandi-manda...
Hajat di hati mulanya 
nak bawak dorg ke Wet World Batu Pahat,
tak jauh pon,lebih kurang sejam lebih perjalanan je..
Tapi memandangkan cuaca di Johor pada ketika ni
agak tidak menentu,
maka kami serbu tempat yang dekat2 je lah..
Takut nanti dah sampai ke Batu Pahat,
hujan berderai-derai pulak..

Maka destinasi kami pagi tu ialah
ke Starhill Golf & Country Club
yang letaknya di Kempas, JB...
Lebih kurang 20 minit je dari rumah...

~google pic~
First time ummi & 3R datang tempat ni,
walaupun tempatnya dekat je...
Macam walid, dia dah banyak kali datang sini
dengan aktiviti 'menyabit' nya tu...
Tempat ni sebenarnya adalah sebuah golf club...

Kami keluar rumah jam 11 lebih..
Siap2 pakaikan 3R dengan swimsuit masing2,
senang,sampai sana tak payah nak salin2 baju...


 Sesampainya kami di sana,
ngam2 tempat tu pon bukak...


Ok,sedikit info tentang waterpark ni ye...
Tempat ni dibuka jam 12 tengahari..
Tiket masuknya RM16,
manakala bagi kanak2 di bawah umur 5 tahun,
masuk adalah percuma...
Makanan/minuman tidak dibenarkan dibawa masuk
melainkan air utk buat susu baby saje..

Ok..back to the story...
Sebaik masuk je ke kawasan waterpark tu,
hmmm not bad la tempatnya...
Walaupun kawasannya tak la besar sangat...

Dan 3R pulak..
Bila dah nampak air je..
Mulalah tak boleh sabor!!!!
Lagi2 si abang tu...haihhh


 Dekat sejam lebih jugak la kami berendam dalam tu...
Opss sorry ye...
Masa mandi kami tak ambil gambar
sebab beg & barang2 semua takde orang jaga,
so terpaksa simpan semua dalam safety cabinet kat sana...

Mandi punya mandi punya mandi..
sampai 3R dh kesejukan & menggigil berlaga gigi..
So kami pun naik & bersiap2 balik...

 
 Sebelum keluar dari situ,
kami alas perut & lepak2 dulu di kafetaria...




Menjelang tengahri,
kami bersiap sedia pulak untuk ke destinasi seterusnya..
Perjalanan kami diteruskan ke Kota Tinggi..
Lokasinya di Teluk Sengat...
Ada apa di Teluk Sengat???
Huhuhu...tunggu!!!!!

Perjalanan ke Teluk Sengat mengambil masa 1 jam..
Sampai aje kat sana,
kami singgah makan dulu...




Masuk dalam kereta,
baru je nak bergerak ke destinasi seterusnya,
si kakak ni tiba2 melepaskan hajat pulak..
So terpaksa la menunggu dia
walaupun hakikatnya si abang & adik
dah tak sabar2 nak ke tempat seterusnya....

sementara tunggu kakak biyak


Ok, seterusnya perjalanan diteruskan
ke destinasi utama tujuan kami ke sini...
3R memang dah tak boleh sabar lagi dah..
Dok tanya je bila kita nak sampai...

-


-


-


-


-


-


-


-


-


-

Yeayyy!!!
Akhirnya sampai sudah...



hehehehe..
Inilah tempatnya...



Ape?? Tak pernah dengar tempat ni??
Memang la..
Tempat ni tak la terkenal macam Tmn Buaya kat Melaka tu..
Tempatnya pon tersorok dalam kawasan perkampungan..
Tapi percaya atau tidak,
bahawa tempat ni menjadi tumpuan
pelancong2 asing terutamanya dari Singapore & China..
Dan bersama-sama dengan kami pada petang tu,
ada satu kumpulan pelancong dari Thailand...
Kereta2 Singapore takyah cakap la,
memang banyak sangat kat situ...



Apa yang menariknya kat sini,
selain dari buaya2 yang sangat banyak
(dikatakan mencecah jumlah seribu ekor),
buaya2 nya jugak sangat agresif..
Kalau kita masuk sini,
tak la cuma tengok buaya2 yang kaku je...
Setiapkali pengunjung lalu ke kandang2 buaya,
penjaga tempat ni akan usik2 buaya tu
sampai mereka jadi ganas & agresif...





Disebabkan tempat ni merupakan tempat persendirian,
kawasan sekitarnya tu macam kurang cantik sikit la..
Kandang2 buayanya pon tak berapa cun...
Ye lah, nak maintain benda2 macam tu
mestilah memerlukan modal yang banyak kan...



Memang macam2 jenis buaya ada kat sini..
Yang muncung pendek,
yang muncung panjang,
yang ekor pendek,
yang takde ekor pon ada...
Di sini, buaya2 nya diasingkan mengikut umur...
Dari umur selepas menetas
sampai lah ke umur 155 tahun...





Satu pengalaman baru utk 3R bila berkunjung ke sini..
Seronok tengok 3R ternganga2 keterujaan
bila melihat aksi2 buaya kat situ...
Almaklumlah..tak pernah tengok buaya secara live kan...



Dah puas tengok buaya,
walid nak bawak 3R tengok firefly pulak...
Kawasan firefly atau kunang2 atau kelip2 ni
letaknya di area Bandar Penawar,
dekat je dengan tempat buaya tu..




Halamak...
Sorry lah walid ye...
Ummi terpaksa menentang hasrat walid 
nak bawak 3R tengok firefly..
Huhuhu...
Bukan apa....
Waktu utk tengok firefly ni pukul 8 malam..
Pastu kena naik bot meredah sungai
untuk sampai ke sarang firefly tu...
Errr ummi kurang berani sikit la...
Lebih2 lagi nak bawak 3R malam2 naik bot tu...
Hehehe...
ummi ingatkan firefly tu boleh tengok daripada
jeti atau jambatan je tanpa perlu
naik bot segala tu....

Sudahnya balik je..
Terbatal lah hasrat utk menikmati panorama
firefly berterbangan di waktu malam tu...
huhuhuhu...
nanti tunggu 3R besar sikit lah ye...
Dah..anak-anak,jom balik!!!!


Itulah perjalanan kami sepanjang 24hb haritu..
Walaupun hanya makan angin &
jalan2 dalam Johor je..
ternyata kami sekeluarga happy & enjoy...
Keseronokan berganda bila melihat telatah 3R
yang teruja melihat & meneroka benda2 baru...

Ok lah...
Sekian saje utk kali ini..
Jumpa lagi di lain entri ye....

5 comments:

mama ila said...

wahh..best lah yer 3R jenjalan..cuti2 johor ek..hihihi..suka betul tgk gelagat 3R nie..comel!!

FiraHamzah said...

kak,
Tak pernah dengar tempat2 nih before baca entry akk nih..hehehe..maklumla saya jarang ke Johor. Beberapa tahun sekali kot.
Seriyess, tengok buaya2 banyak betul.seriau pulak rasa.tak takut pulak ek 3R? seronok dorang dapat jalan2..

UMMI 3R said...

hihihi...cuti2 johor je mama ila..melayankan si kembar ni je...terima kasih ye mama ila

UMMI 3R said...

hehehe..akk pon baru first time gi tmpt buaya tu fira...

bila buaya2 tu dok diam je 3R tak takot, cuma masa buaya2 tu mengganas je yg dorg takut sket..

citarasa rinduan said...

kedua tmpat sis xpernah smpai