Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

27 June 2012

HADOIII...60 BATANG JARI

Hadoiiii la...
Ehh ni bukan nak merungut tau!!!
Cuma nak berkongsi cerita je...
Perihal 60 batang jari
yang perlu di settlekan pada satu2 masa...
haihhh ape lagi...potong kuku punya cerita la ni

Dulu2,masa dorang tengah baby...
memang senang nak kejekan kuku-kuku kenit ni...
Ummi pernah muatkan entri tentang potong kuku ni dulu...

Sekarang ni bila masing2 dah makin besar,
kerja memotong kuku jadi semakin sukar..
Mana taknya, masing2 hanya dapat bertahan 
duduk dalam keadaan diam dalam masa 1 minit je...
hmmm 1 minit tu pon sebenarnya dah kira lama..
Kadang2, baru ketip 1 jari,
dah sebok nak bangun...
Tak kiralah siapa pun,
baik kakak, abang mahupun adik.....

Justeru,
kerja-kerja mengetip kuku ni perlulah dilakukan
dalam situasi kesabaran yang sangat tinggi....
Huhuuuu...

Ok,ini gambar2 yang sempat ummi capture
pada hari Jumaat haritu,
di kala kuku-kuku mereka dipotong oleh Walid...

Untuk memastikan mereka diam 
dan tidak melakukan huru-hara 
ketika kerja2 mengetip kuku dijalankan...
Maka mulut masing2 haruslah disumbat dengan ting ting masing2...

Kakak ~operasi jari tangan~

Kakak ~operasi jari kaki~

Abang ~jari tangan~

Abang ~jari kaki~

Adik ~jari tangan~

Adik ~jari kaki~
Kebiasaannya..
Kerja2 mengetip kuku akan dilaksanakan oleh walid..
Sebabnya...
bila dengan walid, dorang ni "makan saman" sikit...
Kalau dengan ummi,
haihhh ada je pe'el-pe'el yang menguji kesabaran...

Kerja-kerja memotong kuku ni sebenarnya mudah..
dan akan menjadi lebih mudah sekiranya
semua memberikan kerja sama yang baik....
Tapi kadang2,
ada jugak berlaku kacau ganggu dari pihak lain,
Contohnya macam kat bawah ni haaa...

-

-

-

-


haihh..mengganggu konsentrasi walid la kakak ni
Hehehe...
Tu je lah nak cite...

Babai.....

25 June 2012

MANDI-MANDA LAGI

Sabtu, 23 June 2012
kami sekeluarga bermandi-manda lagi...
Kalau minggu lepas ke Lotus Desaru Kota Tinggi,
kali ni nak mandi air terjun pulak..
lokasinya tetap sama di Kota Tinggi,
iaitu di kawasan perkelahan Air terjun Kota Tinggi
atau Kota Tinggi Waterfalls....


Kami bertolak keluar rumah seawal jam 10.00 pagi...
Dalam perjalanan ke sana,
singgah ke Jusco Permas Jaya jap untuk sarapan...
Lepas sarapan, layan 3R main "kuda-kuda" dulu...




Dah puas kuda-kuda...
Kami teruskan perjalanan ke Kota Tinggi...
Alhamdulillah, lalu lintas sangat lancar pagi tu...
Kenderaan tak berapa banyak,
dan cuaca pun baik...
Sepanjang perjalanan, 
Abang dan Adik bantai tidur..
Si Kakak pulak macam biasa la...
kat dalam kereta mulut dia la yang paling becok...
Sepanjang perjalanan asyik melayan dia berborak...

Kami tiba di waterfalls lebih kurang jam 1 tengahari...
Alhamdulillah...orang tak berapa ramai...


here we go!!!!!
 Alamak...tapi nasib tak baerapa baik la...
Elok kami masuk je ke kawasan perkelahan tu...
Hujan panas turun tiba-tiba...
Sedangkan sebelum tu elok je cuaca panas...
Tapi hujannya tak lebat...cuma gerimis aje...
Kami pon duduk dulu la kat bawah pondok,
makan2 sambil menunggu hujan reda...







Huhuu...
Tak senang duduk masing2...
mana taknye...
Depan mata dah nampak air,
tapi tak boleh mandi sebab hujan....
Alhamdulillah..nasib baik hujan tak lama..
Lebih kurang 15 minit je hujannya...
Lepas tu cuaca kembali cerah semula...

yeehuu!!! can't wait to swim!!!!





 Airnya tersangaaaat lah sejuk...
Air dari gunung la katakan...
Baru 15 minit berendam dah gigil...
Tapi 3R ni....
Ummi dah menggigil kesejukan,dorg masih selamba lagi...

Kakak

Abang

Adik

Dalam 45 minit jugak la kami berendam...
Lepas tu terus naik..
Nak biar dorg mandi lama-lama takut plak...
Dorg ni bukannya biasa dengan air sejuk camni....
 Nasib baik kali ni semuanya ok...
Bila suruh naik,
tiga-tiga tak membantah & tak protes...
huhuu...dah sejuk sangat le tu agaknya...


 
Ok...sekarang masa utk pulang!!
Alalala..macam berat hati masing2 nak balik..
Dah siap salin baju pon masih nak tengok orang lain maindi..
Kesian...mandi sekejap sangat agaknya,
tu yang masing-masing tak puas...





 Masuk je dalam kereta,
masing-masing tersandar kepenatan...
haihhh mandinya tak seberapa, 
penatnya je yang lebih....





Itulah serba sedikit catatan perkelahan kami di sana...
Dalam perjalanan balik,
3R baik punya tido sampai ke JB...


Alhamdulillah....
Syukur kerana masih diberi kesempatan oleh Allah 
untuk mengisi masa berharga bersama keluarga...


Sekian utk kali ini...
Wassalam

21 June 2012

FATHER'S DAY DI LOTUS DESARU

Hai semua...
Assalamualaikum & Salam 1Malaysia!!!
Hari ni ada entri baru lagi..
Walaupun agak terlewat sikit dari hari kejadiannya,
tapi masih ok lagi la, belum berapa basi sangat...

Tanggal 17 June yang lalu...
kami sekeluarga telah bercuti ke Lotus Desaru, Kota Tinggi, Johor..
Lotus Desaru adalah sebuah pusat peranginan & percutian 
yang terkenal di daerah Kota Tinggi ni...
Pantai yang indah & panorama alam semulajadinya
menjadikan tempat ini sebagai
destinasi percutian yang sesuai untuk seisi keluarga...
Desaru ni bukan saja terkenal di kalangan penduduk tempatan,
tapi turut menjadi destinasi kegemaran pelancong asing
terutamanya dari Singapura...

Daripada rumah kami,
perjalanan ke sana mengambil masa lebih kurang 45 minit..
Kami bertolak ke sana pada hari Sabtu, 16/6/12 jam 11 pagi..
Wahhh..3R kalau pasal berjalan naik kereta memang excited..
masing2 dah bangun seawal jam 8.30 pagi lagi,
sebab malam sebelumnya,
ummi asyik cakap :
"ESOK KITA PERGI MANDI LAUT NAIK CAR"
 agaknye tu yang mood nak berjalan meluap-luap tu..
tambahan plak dr malam dah tengok ummi packing baju,
siap bawak swimming suit, bawak lori korek pasir..
lagi lah berambah excited masing-masing....

kat basement parking rumah..tengah panas enjin kete

Sesampainya di Kota Tinggi,
jam baru pukul 12 lebih...
kami singgah dulu di Kampung Teluk Ramunia..
Teluk Ramunia tu kampung walid..
tapi bukan kampung asal la..
Ummi pernah muatkan entri tentang kampung walid ni dulu...
Keluarga walid ni asalnya dari Wadi Hanna, JB..
Kemuadian mereka berpindah ke Ramunia...
Kami memang dah lama tak balik ke Ramunia..
semenjak arwah ibu/bapa mertua ummi meninggal.
Sekarang ni yang tinggal di kampung
hanya abang Walid yang no. 4...
5 orang lagi adik-beradiknya termasuk walid menetap di JB..
So mereka selalu berziarah kat JB je..

Seronoknya sesekali balik kampung..
kampung walid ni letaknya tepi laut...
Bila angin laut sepoi-sepoi bahasa menyapu pipi gebu ummi ni...
ahhhh nyaman nya...
3R pon nampak hepi sangat..
mana taknye, rumah kita kat Jb "rumah kotak"...
tak jumpa tanah, tak jumpa pasir...
bila sesekali jumpa tanah....haihhh bergumbiralah mereka!!

 
 Malangnya kami singgah tak lama pon,
sebab pukul 3 dah nak check-in kat Desaru pulak..
Nasib baik la Teluk Ramunia ke Desaru tak jauh,
dalam 20 minit perjalanan je...
Tapi walaupun masa menyinggah tu singkat,
puas hati la jugak sebab dapat jumpa ramai saudara mara walid..
Dapat ziarah abang ipar, ziarah Ami Jang, Ami Mansor,
Enda Timah, Enda Bakariah dan lain-lain lagi..
~dalam keturunan Arab, Ami bermaksud 'bapa saudara'
dan Enda bermaksud 'ibu saudara'~
Seronok mereka semua dapat jumpa cucu-cucu kembar...

Lebih kurang jam 2 petang,
kami bertolak pula ke Desaru...
Sepanjang perjalanan, 
kami menikmati panorama lautan yang indah..
dengan pokok rhu nya, dengan pohon kelapanya..
Subhanallah...indahnya ciptaan Dia..

 
otw Teluk Ramunia - Desaru...adik kat belakang dgn bibik

Setibanya kami di Lotus Desaru,
jam menunjukkan pukul 3.30 petang..
Kami check-in lewat sikit 
sebab singgah lunch dulu di Bandar Penawar...
masuk2 aje dalam kawasan Lotus tu,
mak aihhhh punya la banyak kereta..
Kereta Malaysia boleh dikira dengan jari,
yang selebihnya semua kereta Singapore...
Sampai aje kat lobby...lagi lah crowded..
masing2 menunggu turn utk check-in...
Berbual2 dengan orang2 kat situ,
barulah ummi tau rupa2nya kat Singapore tengah cuti sekolah..
patut lah ramai Singaporean kat sini...



 Sementara tunggu walid beratur untuk check-in,
3R main2 dulu kat playground..
Mini playground ni kat sebelah lobby je...
Duduk kat lobby dengan sesak dgn ramai orang,
baik la main jongkang-jongkit kat sini...huhu


Setelah lebih setengah jam menunggu,
akhirnya dapat jugak check-in...phewww!!
Kami memilih apartment 2 bilik...
hmmm..kira ok jugak la apartment nye...
tapi sayang, it's not sea view...it's jungle view :(

bilik kami anak-beranak

bilik bibik-bibik
Masuk bilik, letak barang, rehat2 lebih kurang...
kami teruskan aktiviti percutian kami..
huhuu datang tempat macam ni 
kalau takat duduk memerap dalam bilik je
baik takyah kan... 
So ape lagi!!!!!
Jom pergi mandi-manda!!!!


3R dan Bibik Yaya

berjalan di dalam air



masing2 nk jln sendiri..takmo pimpin


 Lepas dah puas main air kat theme park,
kami ke pantai pulak...
Tapi tak mandi laut pon,
ombak besar sangat...
3R pon takut dengar bunyi ombak...
So main2 pasir je kat tepi pantai tu...




Sampai dekat-dekat nak maghrib jugak la kami bercanda kat situ..
Kat pantai tu ada macam2 aktiviti,
ada banana boat, jet ski, boat parachute..
so tak boring la 
sbb dapat tengok pengunjung2 lain main benda2 tu...

Malamnya, tak ada aktiviti apa pon...
lepas balik dinner, lepak2 dalam bilik je..
lagipun 3R dah kepenatan sehari suntuk berjalan,
dengan main airnye lagi...
So duduk kat bilik tengok tv je...

Besoknya,
aktiviti nya sama macama semalam jugak...
Air...Air...Air...
haihhh punye la syok 3R main air..
sampai jari sema dah kecut pon takmo naik2 jugak!!!
Bila kena paksa naik...
ginilah jadinye...................

sessi menangis secara berjemaah

Alhamdulillah..
percutian singkat yang menyeronokkan!!
Secara tak langsung dpt jugak la kami 
celebrate Hari Bapa utk walid kat sini...
Walaupun kepenatan,
tapi seronok dapat menghabiskan 
masa yang berkualiti bersama keluarga...

Otw nak balik semula ke JB,
kami singgah sekejap kat tepi jalan...
nak bagi 3R tengok laut puas2...
kelakar pulak bila dengar kakak cakap :
"BABAI LAUT..ESOK KAKAK DATANG LAGI EAA"


Itulah serba sedikit catatan ummi di sepanjang percutian kami..
Kita jumpa lagi di lain masa 
dengan cerita2 yang lain pulak ye...
Wassalam!!!