Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

05 December 2012

SELAMAT JALAN BIBIK

Tanggal 4 Disember 2012,
tamatlah sudah khidmat bakti 
salah sorang dari pembantu rumah kami....

Cerita awal tentang bibik ada dimuatkan di sini


Nama sebenarnya Dasem,
berasal dari Indramayu, Jawa Barat...
Kami lebih senang memanggilnya Bibik...

Bibik ni sangat baik orangnya...
Kerja pun rajin & tak pernah merungut..
Mempunyai suami yang kerja tak menentu
telah memaksa dia berhijrah mencari rezeki di sini...
Bayangkan, dalam umur 47 tahun,
dia nekad datang ke sini utk bekerja
sedangkan seumur hidupnya belum pernah tinggalkan 
negeri kelahirannya...


Dia mula bekerja dengan kami sejak 3R berusia 2 bulan lagi...
Selalu jugak dia bersuara
"seronok bekerja dengan walid & ummi"
Tapi disebabkan faktor usia,
dan masalah kesihatan seperti sakit lutut,
sakit pinggang & darah tinggi,
maka terpaksalah dia menamatkan tugasnya dengan kami..

Dia juga banyak berkorban utk ummi sekeluarga...
Pada waktu2 yang sukar contohnya ketika 3R tak sihat,
dia tak pernah merungut bila
kena berjaga malam bila 3R demam...
Masa 3R masuk hospital dulu pun,
dia pun sama2 berkampung jaga dorg...

Puteri Specialist Hospital (2011)

Puteri Specialist Hospital (2011)

Puteri Specialist Hospital (2011)

Kami sekeluarga memang selesa dengan cara dia menjaga 3R,
ye lah, mungkin sebab dia dah berusia,
jadi perwatakan dia tu kira macam mak-mak kite lah...
Ingat dulu masa dia baru kerja,
bila 3R kembung perut,
dia buatkan minyak bawang putih
dan sapu kat perut & betis baby...
Dia jugak pandai urut2 baby...
Sampai terkentut2 3R bila kena urut...
Bila 3R demam, selsema atau batuk,
selain dari makan ubat2 hospital,
si bibik akan amalkan macam2 petua
untuk sembuhkan sakit tu...
Sapu kunyit kat batang hidung la,
sapu kapur sirih kat halkum la,
jelum kepala dengan air asam jawa la,
dan macam2 lagi lah....

Ummi dulu pernah kena tegur dengan dia
sebab dokong anak kat muka pintu...
ooo tak boleh rupenye ye bik?
Hmmm ikutkan je lah...
Tak semestinya disebabkan dia bibik
dan bekerja di bawah kita,
kita tak boleh ikut cakap dia kan??
Yang mana yang elok tu kita ikutlah...
Kira macam ikut nasihat orang tua lah gitu
 
Kadang2 kesian jugak tengok dia..
Dalam keadaan 3R yang semakin lasak,
dan keadaan kesihatan dia yang tak menentu,
dia tetap gagahkan jugak diri dia menjaga 3R...
Kekadang kesian tengok dia terpapah2 nak bangun
bila nak mengejar 3R...

So, semalam 4/12/2012,
tamatlah sudah tempoh dia bersama kami...
Pukul 8.30 pagi,
kami hantar dia ke rumah agen di Taman Impian Emas Skudai,
lebih kurang 25 minit perjalanan dari rumah kami...

Pagi-pagi lagi ummi dah kejutkan 3R...
Sebulan sebelum bibik nak balik,
hari2 ummi bagitau dengan 3R
nanti bibik dah tak duduk dengan kita lagi tau,
bibik dah nak balik rumah dia...
rumah bibik jauh sangat,
kena naik aeroplane, tak boleh naik car

Almaklumlah kan,
bibik dah bersama dengan 3R sejak dorg baby lagi...
Hubungan 3R dengan bibik memang sangat rapat,
terutamanya si kakak...


Ummi sebenarnya memang risaukan kakak..
Kakak ni memang manja & rapat sangat dengan bibik..
Kalau siang2 waktu walid & ummi kerja,
memang dia berkepit dengan bibik je lah...
Bila angin kus-kus dia datang,
waktu ummi & walid ada pun dia tetap nak dengan bibik... 








 Semalam masa hantar bibik ke rumah agen,
dari rumah lagi bibik dah tunjukkan rasa sedih
nak berpisah dengan kakak...
Masa nak keluar rumah,
ummi dokong kakak...
Tiba2 dgn airmata bergenang bibik minta izin nak dokong kakak..
Alahaiiii....

ni masa di rumah kami

Malam sebelum tu pulak,
memang nampak sangat bibik ni diam aje,
tak bergurau sangat dengan 3R macam selalu...
Kejap2 kang dia cium abang,
kejap2 kang peluk adik...
Pastu belai2 rambut kakak pulak...
Ye lah, lain rasanya bila dah mesra dengan budak2 ni kan...



Sampai je kat rumah agen,
kakak masih cool lagi...
Sempat lagi la kami semua bergambar2 dengan bibik


Babak sedih si kakak pun bermula
di saat bibik melepaskan dia....

---

---

---

---


Dan ummi pada masa tu pun dah mula 'hujan'...
Sedih sebab tengok kakak meraung2
dan sedih bila si bibik peluk,cium,
minta halal makan minum & minta maaf dengan ummi...

Kami tak tunggu lama pun,
tengah si kakak meraung2 tu jugak
kami terus masuk kereta dan jalan...


snap gambar dr dlm kereta sebelum gerak balik1

Dekat 5 minit jugak lah dia menangis dalam kereta tu...
Bukakkan Upin Ipin baru la dia relax kejap...
Pastu kang sambung nangis lagi...

Abang dengan adik selamba je...
Setitis airmata pun tak keluar...
Siap sengih2 lagi babai bibik...

Alhamdulillah,
bila sampai kat rumah,
semuanya ok....
Kakak pun dah ok takde tanya2 lagi dah...
Mana taknye,
nak memujuk dia punya pasal,
sampai terpaksa korbankan niat ummi
& walid untuk terus memboikot Mc'Donalds...
Terpaksa singgah tapau kat Mc'D
pastu bawak dia main-main kat Playland Leisure Mall Pelangi..

Hari ni (Rabu,5/12/12) ummi dah kena kerja...
Hari ni giliran walid pulak duduk rumah 
tengokkan si kakak...
Kalau hari ni dia ok,
esok dapatlah ummi & walid bekerja dengan tenang :-)

Setakat ni,
hanya sorang dululah pembantu yang akan jaga 3R..
Oh ye, lupa plak nak cerita...
Bagi yang dah mengikuti blog ni,
semua sedia maklum yang sebelum ni kami
dah dapat pengganti yang akan gantikan tempat bibik Dasem..
Ceritanya ada di sini..

Malangnya, pengganti tu terpaksa 
kami pulangkan semula pada agen utk ditukar dgn yang lain..
Lebih kurang seminggu je la dia keje ngan kami aritu,
pastu terus pulang semula kat agen...
Sebabnya, dia ni tak minat jaga budak...
Pendek kata memang takde chemistry la dgn budak2...
Dia lebih suka kerja2 memasak...
Masa dia mula2 nak datang sini dulu pun,
dia pernah bagitau agen yang dia nak kerja di restoran,
tak nak kerja jadi pembantu rumah...
boleh plak demand2 macam tu kan?
So sekarang ni kami tengah meunggu pengganti yg baru

Ok,itulah secebis kisah tentang bibik ni...
Lain-lain entri tentang Bibik Dasem ni ada di sini 
dan di sini juga...klik lah kalau nak baca ye..

Masa nak berpisah dengan dia semalam,
berkali-kali ummi ucapkan terima kasih kat dia...
Terima kasih sebab bantu jaga anak-anak saya
Terima kasih sebab bantu saya
Terima kasih sebab sayangkan anak-anak saya

Kami semua akan merindui kamu ye bibik....


13 comments:

Mar Maria said...

sedih...bkaca mata sy baca entry kali ni... :(

mama maman aka yana said...

kalu dpt bibik baik.. alhamdulillah..:)

Salmi Khairil said...

sedih pulak baca entry nie..hope lepas nie dapat pengganti bibik dasem...

Ieja said...

sedih sungguh la hai baca n3 ni...banjir kejap kat sini dek air mata saya...hehehe..moga dapat peganti bibik yg baik gak pas ni...

FiraHamzah said...

alahai..sedihnyerr baca entry ni,..baik bibik akak tuh kan? kesian kat kakak. teringat masa saya terpaksa berpisah dengan bibik yang jaga saya masa kecik2 dulu, pun baik. lepas2 tuh asyik bertukar ganti aje bibik kat rumah..bukan senang nak cari bibik yang baik. harap2 akk jumpa penganti bibik yang ok untuk 3R yek..InsyaAllah..

AIN NAZRI said...

alhamdulilah dapat bibik yang baik.. kita g keje pon tenang kan.. harap2 dapatlah penganti yang baik mcm dia jugak

AIN NAZRI said...

lupa nak tanya, naper xleh dukung anak kat muka pintu? apa maksudnya?

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

sedih nye..

akudarikayangan said...

tetiba mengalir air mata bila bca entry ini.... ='(

Fifi Nadhrah said...

tetibe termenangis bace entry ni..

NunAlifNunAlif said...

sedih la kak linda :'( setiap pertemuan pasti ada perpisahan.. huk3

iyan shazlind said...

sayu baca ni...

Anonymous said...

After looking at a few of the blog articles on your website,
I honestly appreciate your technique of writing a blog.
I added it to my bookmark webpage list and will be checking back soon.

Take a look at my web site too and let me
know what you think.
Here is my web site cheap nfl jerseys