Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

02 November 2012

MENUJU PUNCAK

Kalau dah namanya budak...
Tak kiralah lelaki ke perempuan ke...
Dorang punya aktif sama je...

Alahaiii sekarang ni 3R suka betul memanjat...
Apa je lah benda yang boleh dipanjat kat rumah tu,
semuanya dorang naik...

Tak kiralah kakak ke, abg ke, adik ke...
Sama je tiga2....


Kalau mengikut teori Amalan Pendidikan Kanak2,
bila anak2 memanjat,
jangan sesekali dilarang atau dimarah,
sebaliknya ajar mereka cara yang betul utk memanjat
dan bagaimana cara yg selamat utk turun...
Hehehe...itu yg ummi ingat masa belajar dulu lah...

Nampaknya memang betul la teori tu...
Sekurang2 nya dorg tau cara2 memanjat yang selamat..
Ajar dorg menggunakan kekuatan tangan & jari 
utk menggenggam besi2 yg dipanjat tu...
Lepas tu pastikan mereka diajar 
cara yang betul utk turun semula...
Gunakan satu persatu kaki...
Pastikan bila kaki dah cecah ke tanah (bawah),
barulah boleh lepaskan tangan....

So sejak diajar & dilatih macam tu...
makin seronok la 3R dengan aktiviti ni...
Tapi setiapkali dorg memanjat,
tak bermakna ummi hanya biarkan je...
Pemantauan tetap dibuat..
Dan ada masanya kena larang jugak 
supaya dorg tau apa yg dorg buat tu 
boleh mengundang bahaya....
Maka terpaksa la ummi cerita kesan2 
yg menakutkan sket seperti :

~klu jatuh nanti kaki patah
~nanti kepala berdarah 
~nanti kena bawak pergi hospital 
~nanti kaki darah macam Kakak Puteri
(Kakak Puteri tu sepupu 3R,kaki dia pernah terkoyak 
dulu sebab kena kaca pasu)

Kat rumah ni pulak,
segala tingkap & pintu semua ber grill bagai...
Memang syok la dorg panjat2 smpai ke puncak...

adik
Kat kabinet tv ni pon favourite spot dorg jugak...
Lagi syok sebab bila dh sampai atas speaker tu,
dorg boleh belek2 muka kat cermin kan...haihhh

kakak & abang

 Ok lah...
Tu je lah entri utk kali ni..
Jumpa lagi nanti ye....



4 comments:

Sheila Salim said...

Assalamualaikum.
comelnya diorang! main panjat2 pula.
nasib baik ummi diorang pandai bg pendidikan :)

UMMI 3R said...

Waalaikumussalam...tu lah,asyik memanjat je skrg ni...ehh takde la pandai sis, cuma praktikkan mana yg masih ingat je...hehehe

emma said...

heheheheheee aktifnye!

Aida said...

comelnyeeee..
tak pernha jumpa 3r secara live..