Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

13 September 2012

BIBIK BARU

Assalamualaikum semua....

Waahhhh...
Setelah ummi update status di facebook pasal bibik baru,
ramai pulak yang inbox bertanyakan 
pasal agen tempat ummi ambik bibik tu...

Ada jugak yang minta diemailkan details 
tentang contact number agen, kos pengambilan 
dan macam2 lagi lah...

Maka untuk entri kali ni,
ummi terangkan lah serba sedikit pasal info tu ye...

Ok, sebagaimana yang umum sedia maklum,
kami mempunyai dua orang pembantu rumah
yang sememangnya diberi 
tugasan khas hanya utk menjaga 3R sahaja...

Kedua-dua bibik ni
dah mencurahkan bakti kepada 3R 
sejak 3R berusia 2 bulan lagi...
Ummi pernah muatkan entri tentang itu satu ketika dulu

Alhamdulillah...
Secara peribadi ummi boleh katakan,
ummi berpuas hati dengan mereka berdua..
Mereka menjaga 3R dengan baik..
3R pon tersangatlah manja dengan bibik2nya...
Syukur...

Pada 11 September haritu,
kami dapat bibik baru....


Inilah orangnya...
Namanya Sopiyah,berusia 37 tahun
dan berasal dari Cirebon, Indonesia...

Sebelum datang bekerja di Malaysia,
dia pernah bekerja sebagai pembantu rumah di Arab Saudi..
Bibik Sopi ni bakal
menggantikan Bibik Dasem yang akan
pulang ke Indo pada bulan 11 nanti...
Bik Dasem tu sebenarnya masih minat nak bekerja lagi,
tapi memandangkan tahap kesihatannya
tak begitu baik,
maka dia memilih untuk tidak menyambung kontrak
dan pulang ke Indonesia...
Bibik yang sorang lagi tu plak iaitu Bibik Yaya
 memilih untuk menyambung kontrak 
3 tahun lagi...
Kiranya dia nak bekerja lagi sampai la umur 3R 
tu nanti 5 tahun...huhh lega!!!!

Kami sengaja ambil bibik baru tu sekarang
sebab nak bagi 3R serasi dengan dia
terutamanya si kakak...
Si kakak tu dia manja sket dengan Bik Dasem..
So sekarang ni nak bagi kakak tu
mesra2 & serasikan diri sket dengan bibik baru...

kakak dan Bibik Dasem
Setakat ni Alhamdulillah...
Nampaknya bibik baru tu ok
dan cepat mesra dengan 3R..
Cuma 3R je lah macam malu2 kucing dengan dia...
3R tu biasalah,
dorang mana nak sangat dengan orang,
especially dengan org2 yg tak dikenali...

Bibik yang baru ni kami ambil melalui agen...
Bayaran permulaan yang perlu dibayar
kepada agen adalah sebanyak RM6 ribu...
Kemudia agen akan uruskan semua
urusan dokumentasi & permit...
Bila permit dah siap,
baru bayar RM3 ribu lagi pada agen...

Bagi sesiapa yang nak tau lebih lanjut
tentang pengambilan pembantu rumah ni,
ni ummi bagi no. telifon agen tu ye,
pejabatnya di Taman Impian Emas JB...
Puan Ana Mohamad
Johor Bahru, Johor
016-7444571
Tapi suka untuk ummi ingatkan di sini...
Sekiranya nanti ada yang
menggunakan khidmat Puan Ana sebagai agen 
mencari pembantu rumah,
ummi sama sekali TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB
sekiranya ada sebarang masalah ye...
Ummi hanya boleh katakan
bahawa setakat yang ummi pernah berurusan 
dengan Puan Ana ni,
belum pernah ada sebarang masalah...
Oh ye, untuk pengetahuan,
Puan Ana ni adalah agen yang sama
ummi gunakan untuk kedua2 bibik sebelum ni...
So kalau ada apa2 masalah berbangkit lepas ni,
ummi takmo terlibat ye sayang....
Dan kini,
kat dalam rumah ni dah ada 3 orang bibik...
Nahh amik kau...jaga anak aku sorang satu!!
Hahahaha....
dari kiri : Bibik Dasem, Bibik Yaya & Bibik Sopi

 

5 comments:

pu3apis said...

terbaik la kak..hope budak2 tu cpt serasi ngan bibik baru..pandai akak pilih bibik :)..yang sedang2 aje..hehe

Anonymous said...

memang betul tu kak..jaga tiga anak tak cukup satu bibik...saya pun kemaren tambah satu kakak lagi ( panggil kakak karena masih 19 tahun )..saya ada lima balita dirumah, umurnya 5 tahun, 4 tahun, 1tahun tujuh bulan dan si kembar umur 3 bulan..kalang kabut waktu ada satu bibi je..hehe..

salam kisskisskiss untuk 3R from aunty mitri

Auni Humaira said...

seronok la 3R tu ye dapat bibik baru..lama2 t mesra la tu..

the triplets said...

memang kelam kabut takde bibik....

Citarasa Rinduan said...

kak y xada bibik pun kelam kabut. nie kan pula 3 cahaya mata

moga bibik sopiyah sebaik bibik2 tdahulu