Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

08 May 2012

SHOPPING TROLLEY...KEPERLUAN ATAU KEMESTIAN?



Dah sebulan lebih tak kemas "rumah" ni...
Bukan takat bersawang je...siap berlumut dah...

Hehehe...Assalamualaikum pembaca sekalian...
Apa khabar semua?
Harap semua sihat walafiat hendaknya....

Ummi & 3R Alhamdulillah....
Kami semua baik-baik saja...
Cuma biasalah...si kenit 3 orang tu...
Kejap2 batuk, kejap2 selsema, kang demam nak keluar gigi pulak...
haihhh macam-macam hal....

Ok lah....
Hari ni ummi nak berkongsi cerita tentang shopping trolley...


 Bagi mereka yang mempunyai anak kecik,
kegunaan trolley bukan sekadar meletak barang2 shopping semata-mata...
Tetapi ia lebih berfungsi sebagai pengangkutan yang selamat untuk anak-anak...

Bagi ummi...
Bila membeli-belah di mana-mana hypermarket...
Trolley merupakan satu kemestian, bukan saja sekadar keperluan...

3R telah dilatih untuk "disumbat" ke dalam trolley sejak umur mereka 6 bulan lagi...
Iaitu ketika masing-masing dah pandai duduk...

Yang ni gambar Raiyna...
Raiyna sewaktu bermur 6 bulan...
Itu kali pertama dia didudukkan dalam trolley...
Waktu tu kami belanja barang-barang dapur di Giant Hypermarket, Leisure Mall JB.
Waktu ni 3R hanya baru pandai duduk...
So, hanya sorang je la yang boleh duduk dalam ni pada satu2 masa...
Yang lagi dua kena dokong atau duduk dalam stroller...

Tapi bila semua semakin membesar...
Masing2 akan berebut-rebut utk duduk dalam trolley...
Huhuuu...lagi senang lah keje ummi...
sumbat je tiga2 dalam tu....

Yang ni ummi dah tak berapa ingat masa dorg umur berapa..
Rasanya dalam 9-10 bulan kot sebab dah pandai berdiri...

Kadang-kadang, trolley ni boleh menjadi tempat yang selamat utk mereka...
Tapi ada kalanya, ia juga boleh menjadi tempat yang kurang sesuai...
Sebabnya, mereka suka menggigit barang2 dlm trolley...
Kadang2 sampai koyak rabak plastik megi dorang kerjakan...
Tu belum lagi main hempas2 botol kicap, golek2 kan botol sos, gigit penutup clorox,
jilat botol softener & duduk atas biskut....

Pernah jugak ummi try bagi dorang berjalan sendiri kt pasaraya...
Tapi sudahnya..........................
Habis semua benda dorang kemas...



Tu belom lagi dorang main sorok-sorok celah-celah baju lagi...

Tapi kadang-kadang..
Bila orang tak berapa ramai dan masing2 tak berapa aktif sangat,
ummi lepaskan jugak la dorang berjalan sendiri...






**Gambar2 kat atas yang pakai baju belang-belang tu semua masa umur 3R 1 tahun..
Masa tu semua baru nak pandai jalan**

Pernah jugak ummi gunakan trolley yang berbentuk kereta kanak-kanak tu...
Tapi makin serabut kepala ummi..


Sebabnya dorang selalu nak bertukar-tukar kereta...
 Kejap kang si kakak nak naik kereta abang...
Kang adik nak naik kereta kakak pulak...
Pastu kang si abang nak naik kereta adik pulak...
Haihhh....
Ok lah...kite stop bercerita kejap ye...
Jom layan gambar-gambar pulak...
Ni semua gambar-gambar random...
Ummi pon dah lupe tu semua masa dorg umur berapa....
So, layan aje lah ye...














Ehhh...macam panjang bebenor plak entri kali ni ek...
Ok lah...rasanya sampai sini dulu lah yang dapat ummi coretkan...
Jika diizinkan-Nya,kita jumpa lagi di lain entri ye....
Wassalam....



No comments: