Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

10 May 2012

RANIYA...SI KAKAK YANG PETAH BERKATA-KATA

Assalamualaikum pembaca semua...
Semoga semua sihat-sihat belaka hendaknya...
Ummi & 3R Alhamdulillah baik-baik saja...


Haa....kenal tak budak kat atas tu?
Hari ni ummi nak bercerita pasal dia.....
Hehe...itulah Kakak...
atau nama sebenarnya Sharifah Raniya Azzahra....


Kami panggil dia kakak sebab dia yang pertama sekali dikeluarkan dari perut ummi...
Kiranya dia ni macam anak sulung lah...

Raniya...29/8/2010...10.56am...2.14kg

 Ehhh tapi ada sesetengah orang cakap...

Kembar pertama yang lahir tu sebenarnya bukan kakak...
Yang pertama sekali keluar tu ialah adik....
dan yang last sekali keluar tu sebenarnya kakak..
hmmm tapi tak kisahlah kan...
Disebabkan dia yang mula2 sekali keluar, 
maka secara official nya dia dianggap kakak lah...

Raniya...kiri sekali..hihi gelap kan??

Ok,kali ni ummi nak update sikit tentang si kakak ni...
Ketika artikel ini ditulis (10/5/2012), 
kakak sudah berusia 21 bulan atau 1 tahun 9 bulan...

Gambar terbaru kakak..diambil pada 6/5/2012

Antara mereka bertiga, kakak yang mula-mula sekali pandai bercakap...
Dia mula membunyikan perkataan seawal usianya 1 tahun..
Tapi masa umur 1 tahun tu,
hanya perkataan-perkataan asas & mudah saje lah yang dia boleh sebut...
seperti mi (ummi), yed (walid), akan (makan), dodo (tidur) etc.
 
Sekarang ni, mulut dia petah sangat...
Dia dah boleh menyebut satu ayat...
Contohnya seperti...
 -ummi, kakak nak air...
-bibik, buatkan cucu...
-wayed...kakak nak naik car...
dan ayat favourite dia sekiranya nampak abang atau adik bergaduh...
shopit...no no no...
(hehehe...SHOPIT tu makna nye STOP IT)

Berbeza sekali dengan abang dan adik...
Abang dan Adik masih belum boleh bercakap dengan telus lagi...
masih pelat yang amat lagi...
Kadang-kadang ummi pon tak faham apa yang budak berdua tu cakap...
Kakak pulak pertuturannya agak jelas sikit...
Walaupun ada pelat sikit, tapi kita masih faham apa yang dia cakap...

Ada sekali tu...
Masa balik dari kerja, bukak pintu je si kakak terus meluru kat ummi...
"ummi...Muhammad igit adik...adik nangis"
owhh...dah pandai mengadu pulak..
Selalu jugak la dia jadi tukang report kat ummi...
ummi...Muhammad tumpah (bila si abang tumpahkan susu atas carpet)
ummi...adik ketuk (bila si adik ketuk remote tv atas lantai)
ummi...Muhammad shepah (bila abang sepahkan makanan atas lantai)
ummi...adik dirty (bila tangan adik comot makan coklat)

Kalau dalam kereta jangan cakaplah.....
dah macam bertih jagung mulut dia...
ayat seperti "ape tu ummi?" memang dah sinonim sangat kalau dalam kereta...
Hmmm betullah yang orang selalu cakap...
Budak2 ni kalau dah pandai bercakap,
memang jenuhlah nak melayan dia...
Ni baru sorang yang pandai bercakap...
Esok2 kalau tiga2 dah pandai mengomel, macamana la agaknya...
 
Tapi memang seronok melayan dia berbual...
Rasa macam ada teman berbual pulak...
Ummi memang tak suka bercakap pelat dengan anak...
Berbual dengan dia macam orang dewasa...
Gunakan perkataan dan bahasa yang betul...
Walaupun kadang2 nampak dia macam tak faham,
tapi hakikatnya mereka sebenarnya faham apa yang kita cuba sampaikan...
 
Ok lah....
Nak layan gambar kan???
Disebabkan entri kali ni bercerita pasal kakak...
Maka hari ni kita layan gambar2 kakak saje ye....
 
 
















 Ok lah....
Sekian saja untuk kali ini...
Kita berjumpa lagi di lain entri ye...
Salam sayang dari kami....
 Wassalam



 
 
 



 

3 comments:

PutriesNoora said...

comey sangat..semoga kakak jadi anak yang solehah dan membesar dengan cantik dan cerdik ye...amin=)

syiela said...

cute sangat.. pandai kakak ye

seronokkan tengok anak2 membesar ni... kadang2 tak terlayan karenah dorang ni

the triplets said...

Cute sgt...