Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

30 January 2011

29 JANUARI...KAMI SUDAH 5 BULAN!!!!

29 Januari 2011..
Alhamdulillah, genap usia anak-anak ummi 5 bulan...
Sebagaimana kebiasaan setiap bulan, 3R akan dibawa ke klinik untuk
pemeriksaan kesihatan & suntikan imunisasi..


Dan sebagaimana kebiasaan, seawal jam 9.00 pagi kitorang dah berada
kat klinik tu, Klinik Kesihatan Ibu & Anak Jalan Sultan Abdul Samad, Jb...

~Raniya~


~Raiyan~


~Raiyna~



Syukur Alhamdulillah..
Kesihatan & perkembangan fizikal dorang sangat positif...
Berat badan juga meningkat dengan baik...

Raniya : 5.9 kg
Raiyan : 6.1 kg
Raiyna : 5.8 kg

Aikkk..berat Adik dah nak sama dengan berat Kakak la...
Manakala berat Raiyan masih belum dapat dicaras oleh sesiapa...

Dan sebagaimana biasa jugak, kehadiran 3R di klinik tu akan membuatkan aku tak henti-henti di interview oleh ibu-ibu yang sama2 bawak anak kat situ...
Alahai....

beranak normal ke operation?
mane lelaki mane pompuan?
susah tak nak jaga?
kenapa yg lelaki lebih besar?
susu badan ke susu botol?
macamana awak bole dapat 3?

Uhhh.....
Dan aku menjawab setiap soalan dengan senyuman yang sangat comel...

Waktu kena enjek, macam biasa lah, dorang nagis sekejap je..
Nangis masa kena cocok jarum je...
Lepas tu semua ok...



Dan sebagaimana biasa (asyik guna ayat ni je ek..tak best ahh!!! tukor plak)..
As usual...lepas kena enjek, muka masing2 tersangat la monyok nye...


~Raniya~


~Raiyan~


~Raiyna~

Dan sebagaimana biasa (lagi..), nurse pesan..
sampai je rumah terus bagi makan ubat demam....



Bila dah makan ubat demam & sapu Vicks kat tempat enjek tu,
dorang pon tido dengan lena nya....

Aku pastikan suhu badan dorang diperiksa setiap satu jam sekali...


Petang tu, suhu badan dorang agak kurang stabil sket,
sekejap panas sekejap ok...
bak kata orang Johor, badan DEDOR...
Dedor ni maksudnya lebih kurang macam hangat le...
Tak berapa panas sangat dan tak berapa sejuk sangat...

Alhamdulillah, lepas tu semuanya ok..
Suhu badan back to normal kecuali si bujang sorang tu, Raiyan..


Buat pertama kali aku menghadapi situasi menguruskan anak demam...
Terpaksa ambik emergency leave keesokannya...



Alhamdulillah, walaupun badan dia agak panas,
tapi dia tak berapa meragam dan merengek sangat...
Cuma dia lebih selesa nak berkepit je ngan ummi nye...



Kira ok la, kali ni aku tak panik sangat bila anak tak sihat...
Tak macam sebelum2 ni, anak batuk sikit pon aku dah gabra satu macam...
Hehehe...

Alhamdulillah, Raiyan demam 2 hari je...
Tak gi klinik pun, cuma makan ubat dan sentiasa basahkan badan dia dengan air sejuk...

Hmmm memang manja betul anak bujang sorang nih...
Kakak ngan Adik rilex je lepas kena enjek, tak demam pon..
Si bujang ni plak yang demam...
Bak kata Tok Pa dia..ANAK JANTAN SORANG LA KATAKAN..

26 January 2011

DIARI UMMI -SETELAH SEBULAN BEKERJA-

Pejam celik pejam celik...dah hampir sebulan rupanya aku naik keje...
Selepas bersalin, lama betul aku cuti..4 bulan!!!!
Bagi yang terlepas pandang, sila lah klik entry ni ye...

Masa awal-awal dulu, kekok betul nak bekerja
disebabkan fikiran yang melayang-layang dok teringatkan 3R..
tapi sekarang Alhamdulillah, dah dapat membiasakan diri...
Tapi sepanjang kat opis, boleh katakan 5-6 kali jugak la aku telipon bibik kat rumah..
Hehe bukan apa pun, setakat tanya BABY SEMUA OK?
Dan hati aku akan tenang apabila mendengar ayat SEMUANYA OK BUK...

Setiapkali nak keluar pergi kerja,
rutin harian aku adalah menggomol-gomol dorang sebelum keluar rumah..
Tapi tengok keadaan jugak,
kadang2 masa aku nak keluar tu dorang masih tido, so tak dapat la nak menggomol sangat..




Kat opis plak, aku dah dapat tumpukan 100% jiwa pada kerja..
Tak la asyik ingat anak je kan...
Tapi tu tak bermakna aku langsung tak ingat dorang....hehe anak beb!!!


Kat meja opis aku penuh ngan gambar 3R..
Hihihi sumber inspirasi tu deq non!!!!
At least sesambil buat kerja tu dapat la jugak tengok2 muka dorang...


Bila hari jumaat, kadag-kadang aku akan balik rumah bila tiba waktu rehat..
Lagipon ari jumaat rehat lama, so dapat la cabot balik rumah jap...
Alaaa jarak rumah aku ngan opis dalam 10 minit je...



~errr sorry ye, malas la nak rotate2.. :-)

Dan yang pasti nya, hari yang paling ditunggu2 adalah sabtu & ahad...
Duduk melepak2 depan tv sambil layan kerenah 3R..owhhh so heaven!!!!




EEYYAAAHHHHH....MARI MENIARAP

Alhamdulillah, dalam usia 4 bulan, 3R dah mula menunjukkan daya usaha untuk meniarap...
Seronok tengok perkembangan dorang, even Raiyna merupakan adik bongsu, tapi dia yg terlebih dulu 
dapat kemahiran mengiringkan badan sendiri...
Agaknya sebab dalam tiga2 orang ni, badan dia kecik sket,
so senang la sket dia nak mengiring ke kiri ke kanan..hehe itu teori aku sendiri la!!


Bila dah sampai ke penghujung usia 4 bulan ni,
Alhamdulillah tiga2 dah boleh meniarap sendiri tanpa bantuan...
Kelakar gak tengok masa awal2 dorang belajar meniarap dulu,
masing2 dok terkial-kial..

~Raniya~




(phewww...penat..)



 
~Raiyan~








~Raiyna~





Kesian gak kadang2 bila tengok dorang nangis mintak tolong setiapkali tangan
tersepit kat bawah dada..hahaha
tapi aku biarkan je...hehe sebagai latihan awal untuk belajar berdikari
dan menyelesaikan masalah sendiri...


Sekarang ni dorang dah pandai meniarap sendiri...
cuma kadang2 tu dorang malas sket nak meniarap, lebih selesa baring terlentang je...
Mungkin jugak skill meniarap tu belum dapat dikuasai sepenuhnya...

Hmm..takpe lah anak3 ummi, pelan-pelan ye...
Aku tak paksa pon dorang meniarap dengan cepat,
biar dorang ikut kemampuan masing2...
tak kisah la cepat ke lambat...





25 January 2011

AKU...~setelah ber anak tiga~



Yes..jangan betulkan skrin laptop anda!!!
So true.. 73.4 kg!!!
Hahaha...buat pertama kali nya berat aku melepasi 70 kilo...

Hmm nak buat camne, ini lah hakikat yang terpaksa dilalui setelah beranak-pinak...
Berat badan aku sebelum ni takde la konsisten sangat, selalu jugak turun-naik..
aku ni jenis badan yang senang naik dan senang jugak nak turun...
Percaya atau tidak, badan aku boleh turun dengan cepat hanya dengan 2-3 hari berpuasa...

Masa tengah sarat mengandung dulu, berat badan aku memang naik mendadak..
itu normal la kan, lebih2 lagi bila ada 3 kat dalam perut ni...


Gambar kat atas ni masa dah nak bersalin..waktu ni berat aku 89 kilo...

 Tiba-tiba teringat pulak zaman selim-melim dulu, nak sarung apa pon takdak hal punye...








Hmm...setakat kebaya kerengga, jeans, legging..no hal punye la...hihihi

Tapi sekarang ni, even dah hampir 5 bulan aku melahirkan 3R, berat badan aku ni macam malu-malu kucing
pulak nak turun.....
Kalau dulu, berat aku yang paling bambam sekali araound 54-57 kilo je....
Tapi aku rasa benda ni ada kaitan jugak dengan tabiat buruk pemakanan aku... 


(yess..SAYA PENGGEMAR COKLAT!!! hari2 mesti nak mkn cekolat)



(aku juga jenis manusia yang TAK LOKEK bab makan...biar benda tu mahal asalkan sedap)

 
(lately, aku memang jatuh chenta ngan benda ni...TWIST POTATO..pantang nampak, mesti ngapp)



(dan juga ini....SATU KEMESTIAN setiapkali nampak restoran lambang M tu ye)



(huh ni lagi satu tabiat buruk...sambil blogging @ facebooking..mesti nak kunyah2)



(aku juga PEMINAT CHOCOLATE SUNDAE...jangan harap aku nak lalu depan booth Mc'D ice cream tanpa menyinggah & membeli & memakan)


 Perghh..setiapkali amik gambo sendiri guna hp (elehhh korang pon selalu buat gak kan, buat muka cun amik gambor sendiri kat hp)...setiapkali tu jugak lah aku akan berzam NAK KURUS NAK KURUS NAK KURUS...tapi hakikatnya...hmmm yang ado!!!


Dah la..takpe la kan, standard la tu kan, bila dah beranak pinak ni mesti la kembang sana sini kan...












Alaa takpe la kan...yang penting sihat & hidup bahagia....
Ada orang cakap, badan naik ni pon sebab hidup bahagia kan....
(huhuhuhu)
Its ok la, as long as aku tetap cantik di mata suami, itu sudah mencukupi
dan cukup membahagiakan....
~tapi kadang2 makan hati gak bila dia asyik pakai t-shirt ni......


Ape pon, aku sama sekali tak menyesal atau kecewa dengan
peningkatan berat badan ni....
Malah aku berbangga bila ramai yang cakap...ALAA ADAT LA TU KEMBANG SANA SINI,
DAH KELUAR TIGA ORANG KAN....
Tapi aku still aware jugak, bukan apa, aku tak nak disebabkan
berat badan yang semakin melonjak2 ni memberi kesan pada kesihatan aku...
So semangat nak kurus tu sebenarnya lebih kepada untuk menjaga kesihatan,
bukan untuk kecantikan semata-mata...


Hehe...aritu masa bawak 3R jalan-jalan kat Plaza Pelangi JB, sempat jugak la aku singgah kat satu
tempat ni...consultation je dulu, langkah seterusnya akan menyusul nanti...hihi