Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

08 November 2011

BILA DAH DAPAT KAKI

Alahai...sejak masing2 dah dapat kaki ni,
bukan main seronok semuanya bile dilepaskan berjalan sendiri..

Almaklum lah...
rumah kami kecik comel je..
so ruang utk 3R berjalan sakan agak terbataslah sikit...

Maka ummi & walid sekarang ni pon dah mula rajin bawak dorang exercise..
Hari tu kami bawa 3R ke Taman Merdeka...
Kat mane tempat tu???
Alaaa dekat2 dengan RTM Johor tu...
Berdekatan juga dengan pintu masuk belakang Istana Bukit Serene...




Kemain seronok anak-anak ummi sesekali terlepas kat tempat lapang camni...
Tambahan plak pemandangan kat situ cantik2..
Banyak pokok2 dan ada tasik...


Hahaha..
kesian anak-anak ummi...
Selalunye berjalan2 kat basement car park rumah kite je kan...
Sesekali bila dapat tengok pemandangan kat Tasik Merdeka tu,
of coz la semuanye suke kan...

Raniya

Raiyan
Raiyna






Selain dari tempat2 rekrasi seperti Taman Merdeka ni...
3R juga cukup suka jika di bawa beriadah di rumah Tokpa nye..

Lazimnya, setiap hujung minggu,
kami sekeluarga memang akan melepak di rumah papa ummi di Bandar Baru Uda...
Jarak antara rumah kami dan rumah papa takde la jauh sangat,
lebih kurang 10 minit perjalanan je..
Tapi kalau jalan jammed, setengah jam pon belum tentu sampai...huhu

Rumah papa ni letaknya betul2 depan padang...
Dulu masa zaman ummi kecik2, kat padang ni ada playground...
Tapi sekarang ni semuanya dah tak terjaga...
Semua permainan banyak yg dah rosak....


Sejak-sejak masing2 dah dapat kaki ni...
Berhenti je kereta kat rumah Tokpa,
jari masing2 dok tunjuk ke arah padang.....

Lagipon Tokpa ni jenis yang suka melayan cucu-cucu berjalan...
Makin seronok la 3R bila Tokpa melayan dorang ke sana ke mari...


Yang paling seronok sekali sebenarnya si Abang...
Mana taknye, kat sini la dia akan merasa bebas sebebasnya....
Ok, jom kite layan gambar2 Raiyan dulu...












Ok, pastu kite layan gambar Raniya plak...









Dan yang kat bawah ni plak, gambar2 Raiyna....
Jom layaaannn...









Terima kasih la kepada papa yang sentiasa rajin melayan cucu-cucu Tokpa ni merayap ke tengah padang...Tapi yang best nya, setiapkali berjalan ke padang, Tokpa tidak akan lupakan benda ni..pendek kata, benda ni memang akan setia berada dalam genggaman Tokpa...
benda apa??? Hehehe...cuba tengok gambar kat bawah ni...


Taraaaa...hehehe tu lah botol kapur..
Kapur yang orang selalu buat makan sirih tu...
Kapur ni sebenarnya buat sapu kat bintat digigit nyamuk...

Kat padang depan rumah tu tersangat la banyak nyamuk...
So setiapkali cucu-cucu Tokpa kena cium dengan nyamuk,
Tokpa pon cepat2 la sapu kapur ni kat bintat tu...



Huhu..very old skool kan?
Padahal kat dalam beg ummi tu dah siap dengan krim2 moden untuk sapu kat bintat..
Tapi Tokpa tetap dengan kapurnya...
Kata Tokpa, zaman ummi kecik2 dulu mana ada guna krim2 ni...
Nampak bintat je cepat2 tenyeh ngan kapur...
Huhuhu...
Nampaknya 3R pon kena la teruskan tradisi Tokpa tu,
sampai comot-comot badan dorang kena kapur tu..

 




Ehhh tapi memang bagus tau guna kapur ni...
Bintat tu tak akan gatal...
Selain dari tu,kesan bintat tu tak akan meninggalkan parut2 hitam...
Huhu..Tokpa siap belikan satu botol kapur ni soh ummi standby kat rumah...

Ehhh dah melalut cite pasal kapur plak dah...
Ok lah uols...
Sampai sini je lah entri utk kali ini ye...
Kalau ada cerita menarik lagi,
ummi akan kongsikan di sini..
Nantikan ye!!!

1 comment:

HappyIrfa said...

sayangnya TokPa pada cucu2nya.
okeylah..tak berparut,nanti jatuh saham ;-)