Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

19 October 2011

RANIYA & RAIYNA...-kakak vs adik-

Hai semua...
Hari ni ummi nak cerita sket perihal 2 anak dara ummi ni...
Si kakak ( Raniya ) dan Si adik ( Raiyna )....

Biase nye kita nampak kebanyakan kembar yang sama jantina ni mempunyai iras muka yg sama..
Walaupun ada kembar sama jantina yang wajah mereka tak seiras,
tapi setidak-tidaknya ada la sedikit persamaan
seperti dari segi figure muka, warna kulit & rambut...

Tapi tidak bagi Raniya & Raiyna...
Kakak dan adik ni langsung takde ciri-ciri sebagai kembar...

Ok...meh kita tengok satu-persatu...

WARNA KULIT

Yang kanan tu kakak...si kakak ni kulitnye gelap sikit dari adik...manakala adik plak berkulit cerah.. Kalau bawak jalan ke mana2, orang mesti akan cakap pasal ni...EHHH KAKAK GELAP SKET EK? Huhu...ummi selalu cakap kat walid...AGAKNYE KALAU DORG DAH BESAR, KAKAK MESTI SEDIH BILE ORANG ASYIK CKP DIA GELAP... 


BENTUK MUKA

Yang atas tu kakak, yang bawah tu adik...Bentuk muka kakak agak bujur sket berbanding adik yang berwajah petak. Tapi dua2 tetap mempunyai dagu yang runcing...
hehehe tang dagu tu memang mengikut acuan ummi la kan....
 
 
KETINGGIAN
Yang baju purple tu kakak, yang baju biru tu adik...Adik lebih tinggi dari kakak.. Adik mempunyai sepasang kaki yang panjang...begitu jugak dengan jari-jemari dia, semuanya panjang2...
BADAN
Kiri sekali tu adik, manakala kakak kanan sekali...Badan kakak lebih montel dari adik..masa lahir dulu, kakak keluar dengan berat 2.14kg, manakala adik plak lahir dengan berat 1.8kg je...

RAMBUT

Adik yang tengah2 tu...yang kanan tu kakak....kakak rambutnya lurus dan lebat..tapi adik berambut kerinting macam megi... adik juga mempunyai dua pusar, manakala kakak satu pusar je...tapi persamaannye, dua2 mempunyai warna rambut yang sama iaitu hitam keperang-perangan


SIFAT DAN PERANGAI

Kakak ni orangnya serius sket...sifat serius dia ni boleh dilihat dari raut wajah dia...sejak kecik lagi memang kakak ni jenis yang berwajah serius dan garang....kalau tak caya cuba tengok gambar2 kat bawah ni...
Raniya ( kanan )

Raniya ( kanan )

Raniya ( kanan )

Raniya ( tengah )
Kan??? Payah nak tengok dia bergambar sambil tersenyum...
Si adik plak lebih mudah tersenyum...
Masa kecik dulu, pantang diagah sket, si adik la yang paling senang tersenyum

Selain dari tu, kakak ni jenis yang suka beralah...
Kadang2 bila tiga2 ni dok berebutkan satu barang yang sama,
kakak la yang akan beralah...
Dia akan lepaskan barang tu dan tak akan masuk campur lagi dlm perebutan tu..
Dari situ memang nampak sangat la ciri2 sebagai kakak...
Sama jugak kalau masing2 berebut nak duduk atas riba ummi atau walid...
Kakak akan terus beredar bila yang lain berebut2...
Syabas kakak!!!
Ummi suka sifat kakak macam tu...
Tapi kadang2 kesian jugak kat dia...
Asyik dia je yang beralah...
yang lagi dua tu..hmmmm langsung takmo kasi chance kat orang lain...

Si adik plak mengada-ngada sket...
Dalam ramai-ramai tu dia ni paling manja sekali,
especially bila dengan walid...


Kalau walid tak ada, bila jatuh gedebuk pon dia boleh bangun sendiri...
Tapi bila walid ada, jari terpelecok sket pon dia dh meraung bagai nak rak...
Manja sangat-sangat dia ni...
Padahal rasanye ummi & walid takde la manjakan dia sangat...
Tapi agaknya dia ada naluri sebagai anak bongsu kot...
Tu yang manja dia melebih-lebih tu...

Ok, itulah serba sedikit perihal anak dara ummi ni...
Walau apa pun perangai dorang,
walau apa pun rupa paras dorang...
Kasih sayang ummi pada semua anak-anak ummi tetap sama...
Takde yang lebih, takde yang kurang...
Kalian semua tetap permata di hati ummi...



5 comments:

aEn+aReaL=Ryan said...

assalamualaikum

sbb muka dorang tak seiras..kalau tgk gmba sy da leh cam da sape..hihi..

Skejap je da besar.. :)

Anonymous said...

comey n cute...suke tgk...

PutriesNoora said...

comey sangat2!

Anonymous said...

slm..baru jumpa blog..alahai...rasa sejuk jer perut lihat gmbr anak2 yg comel ni..teringin jugak nk kembar hehe..

HappyIrfa said...

comel sgt2..geram tengok.