Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

01 March 2011

MAKANAN PERTAMA KAMI....YUMMYYYY

28 February 2011, sehari sebelum 3R berusia 6 bulan,
aku mula kenalkan dia dengan makanan...
Sebelum ni memang tak pernah bagi makan pun,
hanya susu Similac Neo Sure je..
Even ramai gak kawan-kawan cakap umur 4 bulan dah bole kasi makan,
tapi aku tak berani la...
Aku tetap berpegang pada nasihat doktor utk start makan
pada usia 6 bulan...
Hehe..ank sulung beb, takut gak nak redah2 nasihat doktor nih...

Aku mencipta resipi sendiri utk dijadikan makanan pertama
yang masuk ke dalam perut 3R..


Hehee..
Inilah antara bahan-bahan nya...
Kurma Ajwa (kurma nabi), kismis, badam & buah Tiin..


Bahan-bahan tu dicampur dengan susu Similac yang dorang minum sekarang
beserta sedikit madu dan air zam-zam...
Pastu blend le sampai betul-betul hancur & haluuussssss...

Hahh ni la hasilnya...
A Yummy & Healthy Fruity Dessert..


Hehehe..
Sebelum bagi 3R makan,
kena la ummi rasa dulu kan...
Nak gak tau macam mana rasa nye......


Hmmmm...sedap!!!
Gabungan kurma, kismis dan madu mendatangkan rasa manis
manakala campuran susu & badam plak menghasilkan rasa lemak....

Ok Triplets!!!! It's makan time!!!!!
Mula-mula suap Raniya dulu...sebab Kak Long kan...
kena la bagi penghormatan kat kakak sulong dulu...


Jap ea kakak....
Walid bacakan doa makan & selawat dulu ye....
Ok Raniya...here we go!!!!


Hmmmm...
Raniya nampak macam suka..
Terketik-ketik kaki dia masa lidah dia dok jilat-jilat sudu tu...

Ok, lepas kakak...turn Raiyan pulak...
Jom makan bang..


Bismillah dulu ye bang...
Amboi, sampai juling mata si debab ummi ni tengok ummi cedok makanan ngan sudu..

"Errrkk...apakah ini???
Apasal rasa dia tak sama macam Similac?"

Ok, turn Raiyna plak...
Adik selalu kunyah-kunyah jari adik kan?
Hah ni ummi bagi mamam, adik leh kunyah puas-puas...


"Wohooo...mende alah ape ni ummi?"

Hehe Raiyna ni orangnya cool sket kot...
Bila makanan tu masuk dlm mulut, dia tak terus telan...
Dia kemam dulu, buat aksi kembang-kuncup hidung sket..
pastu baru la dia telan...

Mak aihhh...
Mencabar jugak nak suap makan tiga-tiga sekali ni ye...
Bila suap Raniya, Raiyan dah menjerit tak sabar..
Bila suap Raiyan, Raiyna plak dok eeeeeeee eeeee eeeeee


Tapi dalam ramai-ramai ni..
Raniya la yang nampak bersemangat sikit nak makan...
Raiyan & Raiyna masih menunjukkan muka blur & pelik...

Lepas makan, tiga-tiga dok tersengih-sengih...
Gendang gendut tali kecapi beb...
Selepas sessi suap-menyuap selesai,
3R terpaksa dibogelkan disebabkan ummi terlupa nak pakaikan bib masa makan..
Hehehe....










6 comments:

puan nina said...

Danial yg sorg ni je pun kdg2 xsabo time mkn..hehe

ibu qaleesya said...

dah boleh meniarap ek semua.. hehhe suka tengok diorang makan

LIND JOHARI said...

nina : betul tu kan, mmg menguji kesabaran betul.. time nak suap tu la dia sebok nak meniarap la, sebok nak isap jari la, sebok nak main sembur2 air liur la...haishhh

LIND JOHARI said...

ibu qaleesya : ye bu, dh meniarap dah....hehe

puan nina said...

tu lah..xdapat bayang cmne kalu dapat kembar nnt..hehe..oh saye nk jugak anak kembar =)

Huszaini said...

teringat masa auni kecik macam ni dulu...