Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

25 January 2011

AKU...~setelah ber anak tiga~



Yes..jangan betulkan skrin laptop anda!!!
So true.. 73.4 kg!!!
Hahaha...buat pertama kali nya berat aku melepasi 70 kilo...

Hmm nak buat camne, ini lah hakikat yang terpaksa dilalui setelah beranak-pinak...
Berat badan aku sebelum ni takde la konsisten sangat, selalu jugak turun-naik..
aku ni jenis badan yang senang naik dan senang jugak nak turun...
Percaya atau tidak, badan aku boleh turun dengan cepat hanya dengan 2-3 hari berpuasa...

Masa tengah sarat mengandung dulu, berat badan aku memang naik mendadak..
itu normal la kan, lebih2 lagi bila ada 3 kat dalam perut ni...


Gambar kat atas ni masa dah nak bersalin..waktu ni berat aku 89 kilo...

 Tiba-tiba teringat pulak zaman selim-melim dulu, nak sarung apa pon takdak hal punye...








Hmm...setakat kebaya kerengga, jeans, legging..no hal punye la...hihihi

Tapi sekarang ni, even dah hampir 5 bulan aku melahirkan 3R, berat badan aku ni macam malu-malu kucing
pulak nak turun.....
Kalau dulu, berat aku yang paling bambam sekali araound 54-57 kilo je....
Tapi aku rasa benda ni ada kaitan jugak dengan tabiat buruk pemakanan aku... 


(yess..SAYA PENGGEMAR COKLAT!!! hari2 mesti nak mkn cekolat)



(aku juga jenis manusia yang TAK LOKEK bab makan...biar benda tu mahal asalkan sedap)

 
(lately, aku memang jatuh chenta ngan benda ni...TWIST POTATO..pantang nampak, mesti ngapp)



(dan juga ini....SATU KEMESTIAN setiapkali nampak restoran lambang M tu ye)



(huh ni lagi satu tabiat buruk...sambil blogging @ facebooking..mesti nak kunyah2)



(aku juga PEMINAT CHOCOLATE SUNDAE...jangan harap aku nak lalu depan booth Mc'D ice cream tanpa menyinggah & membeli & memakan)


 Perghh..setiapkali amik gambo sendiri guna hp (elehhh korang pon selalu buat gak kan, buat muka cun amik gambor sendiri kat hp)...setiapkali tu jugak lah aku akan berzam NAK KURUS NAK KURUS NAK KURUS...tapi hakikatnya...hmmm yang ado!!!


Dah la..takpe la kan, standard la tu kan, bila dah beranak pinak ni mesti la kembang sana sini kan...












Alaa takpe la kan...yang penting sihat & hidup bahagia....
Ada orang cakap, badan naik ni pon sebab hidup bahagia kan....
(huhuhuhu)
Its ok la, as long as aku tetap cantik di mata suami, itu sudah mencukupi
dan cukup membahagiakan....
~tapi kadang2 makan hati gak bila dia asyik pakai t-shirt ni......


Ape pon, aku sama sekali tak menyesal atau kecewa dengan
peningkatan berat badan ni....
Malah aku berbangga bila ramai yang cakap...ALAA ADAT LA TU KEMBANG SANA SINI,
DAH KELUAR TIGA ORANG KAN....
Tapi aku still aware jugak, bukan apa, aku tak nak disebabkan
berat badan yang semakin melonjak2 ni memberi kesan pada kesihatan aku...
So semangat nak kurus tu sebenarnya lebih kepada untuk menjaga kesihatan,
bukan untuk kecantikan semata-mata...


Hehe...aritu masa bawak 3R jalan-jalan kat Plaza Pelangi JB, sempat jugak la aku singgah kat satu
tempat ni...consultation je dulu, langkah seterusnya akan menyusul nanti...hihi





5 comments:

ADEEYA said...

hikhik. mcd :D

chubby woman said...

memang susah nk kuruskan badan, tapi nk kembangkan badan senang bangat..apa yang penting bukan kembang dan kuncupnye..yg penting sihat dan bahagia....anyway...suka tengok awak tembam...pasni kalau susah nk cari baju blh share baju ngan ibu... he he he

LIND JOHARI said...

adeeya...i am Mc'D lover..hehe

LIND JOHARI said...

ibu...betol3 yg penting sht & happy...

afni+hafiz=dani said...

ala..sama la ngan kita nie..lepas beranak je, cepat je berat naik..pdhal mkn still mcm portion biasa