Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

16 December 2010

TRIPLETS DAN KALSIUM

15/12/2010...aku mendapatkan rawatan pergigian di dental clinic..


Kisah nye bermula masa pregnant dulu...1st trimester of pregnancy, aku memang tak pernah miss minum susu Anmum..pagi, tengahari, malam...susu-susu lain pon aku selalu minum jugak sebagai keperluan kalsium untuk triplets...

Suatu hari tu, masa tengah syok mengunyah kismis, aku dapat rasakan sesuatu yang aneh dalam mulut. Loohhhhh rupa-rupanya gigi patah!!! Gigi tu tak patah semua, dia macam sumpik sket... kebetulan esoknya ada appointment ngan Dr. Tokha, and he said...badan aku dah kekurangan kalsium..mak aihhh hari2 minum susu pon boleh kurang kalsium ke doc?? Yesss...coz u r having three inside...

Huhu..gara2 itu, selain dari minum susu, aku kena makan 3 biji pil kalsium, 3 kali sehari...Dr. Tokha cakap, selain dari effect pada gigi, kekurangan kalsium jugak boleh menyebabkan rasa kebas pada tangan & cramp pada kaki.... Alhamdulillah sepanjang pregnant dan selepas makan pil ni, aku terkecuali dari masalah kebas dan cramp..


Sekarang ni, even dah 3 bulan after delivered, aku masih makan pil ni lagi sebab kalsium dalam badan aku sangat-sangat berkurangan...

So semalam aku pi dental clinic utk cek condition gigi... Alhamdulillah, semua nye ok cuma ade certain tempat yg berlubang. Lubang nye pon kecik je dan tak perlu tampal pon. Tapi aku decide utk tampal je...




Alhamdulillah..tampal sudah..siap cuci sekali. Belek-belek brochure kat klinik tu, macam teringin pulak nak buat braces...warna pink macam cantek pulak kan...hehe tengok la nanti camne...



So kepada ibu-ibu yang tengah hamil, jangan la takut2 nak minum susu. Keperluan kalsium untuk ibu hamil sangat lah penting untuk membekalkan janin dengan kandungan kalsium yang cukup..maklumat lanjut tentang kalsium & kehamilan, klik di sini ... selamat membaca!!

4 comments:

Emma aziz said...

salam kak..
suke baca blog ni specially bout trplets..
berangan jek nk bby kembar gk huhuhu
tp sbb bru jek gugur aritu..sbr je la T_T
btw..akak gi kinik tu ktne? sy pon dr preggy 1st dulu gigi lobang smpi la ni dh pecah abis..adoooiii..sy kt jb gk.hehe
kalsium tu akak beli ktne & how much ye..tulang temulang ni cam dh reput jek..
sowi manyak qs plak..hug N kisses for 3R ya..

LIND JOHARI said...

hi emma...slalu2 la berdoa, mane tau akn dtg rezeki emma & hubby plak dpt timang kmbar..hehe.. dental tu kt larkin perdana yang.. ni kira my famly's favourite dental.. Dr.Zawiah tu baik sgt, cube la pegi.. oo kalsium tu akk amik ngn hospital tmpt akk check up preggy dlu..tp rase nye kt farmasi pon ade jual..price rm55..

thanx for the hugs & kisses dear..

laila sanuri said...

cam best jek kan..dapat kembar 3...i wish..dapat kembar dua pun ok..skang ank LS sepasang.walau takde keturunan kembar..kuasa Allah..

LIND JOHARI said...

@laila sanuri : betol tu, kadang2 yg ade genetic kembar pon belom tentu bole dpt kembar jgk..semuanya Dia yg aturkan..