Raniya...Raiyan...Raiyna

Raniya...Raiyan...Raiyna

31 December 2010

365 HARI...ANTARA TAWA & AIR MATA

Alhamdulillah..
Syukur kepada Allah kerana memberi ruang untuk aku bernafas di sepanjang tahun ini..
Terlalu banyak episod di sepanjang drama kehidupan..
Keseronokan, kenikmatan, kesedihan, kesenangan..semuanya bagai memberi gambaran untuk aku terus bersyukur di atas pemberian oleh-Nya...

Ya, Dia Maha Pengasih, Maha Penyayang..
Minta lah apa saja, Dia pasti kurniakan..
cuma masa dan ketikanya saja yang menentukan...
Asalkan terus berusaha dan redha dengan segala ketentuan..

2010 menyaksikan pelbagai peristiwa suka dan duka..
Ya, kalian sendiri sedia maklum, sudah pasti kehadiran 3R adalah suatu anugerah yang akan membuatkan bibirku tak lekang dari terus menyebut kalimah ALHAMDULILLAH...


Enam tahun aku meminta anugerah itu dari-Nya, entah berapa banyak air mata sudah ku tumpahkan di atas sejadah..siang & malam..hanya itu yang aku pinta dari-Nya
Sehingga ada ketikanya aku bagaikan pasrah dan mengalah...
Suara hati pernah berkata : BIARLAH...KALAU SUDAH INI TAKDIR NYA
Ternyata, selagi kita nekad & terus berusaha,
ternyata apa yang kita minta akan diperkenankan-Nya

Namun..di sebalik segala kegembiraan, aku tak akan lupakan detik 29 July 2010..
Ya, hanya sebulan sebelum kelahiran Raniya, Raiyan & Raiyna..
Tarikh itu lah habibi kehilangan ibunya yang tersayang..
Waktu itu 3R sudah 7 bulan di dalam rahimku...
Allahyarhamah Hajjah Sharifah Badariah binti Syed Ahmad Al Attas..
Arwah pergi tanpa petanda awal...dalam masa satu hari mengadu sakit perut, dia akhirnya pergi menyahut panggilan Ilahi...


Aku tahu habibi terlalu sedih dengan pemergian ibundanya...apatah lagi habibi antara anak yang paling rapat dengan arwah..
Sewaktu aku disahkan mempunyai 3 janin di dalam rahim, arwah lah di antara orang yang paling gembira..
Dari segi luarannya arwah memang jenis yang berwajah serius, tapi aku tahu di dalam hatinya dia sangat gembira menantikan kedatangan cucu-cucu triplets nya...
Setiap kali arwah & habibi berhubung melalui telefon, pertanyaan pertama yang akan terpacul dari mulut arwah adalah MACAMANA LINDA? DIA SIHAT?  

Pemergian arwah begitu mengejut..tinggal dua bulan saja lagi sebelum cucu-cucunya keluar..
kadang2 terfikir juga, kenapa Allah tak tangguhkan pemergian arwah untuk sebulan lagi??
Sekurang-kurangnya, berilah kesempatan untuk arwah memangku cucu-cucunya..
berilah peluang untuk arwah mengucup pipi Raniya,
megusap ubun-ubun Raiyan,
menggenggam jemari halus Raiyna..
Ya, tiada siapa yang bisa persoalkan..
Itulah yang dinamakan qada' dan qadar..
dah ditakdirkan 3R tidak dapat bersua dengan Ababa mereka...
29 July Ababa pergi..29 Ogos triplets lahir ke duniawi..
cantik sungguh percaturan ini...




Setengah jam sebelum arwah pergi, aku terlebih dulu mendapat petanda.
Sewaktu arwah sedang nazak di Hospital Sultanah Aminah JB, malam itu aku tak lena tidur.
Luar biasa sungguh gerakan 3R pada malam tu...sekejap mengeras, sekejap menendang...
Pergerakan aktif mereka membuatkan aku jadi sesak nafas...
Dan tak lama lepas tu, aku mendapat perkhabaran dari habibi bahawa arwah mak dah tiada...
Sejurus mendapat berita, Raniya, Raiyan & Raiyna terus senyap..
ohhh rupa-rupanya anak-anak ku dah dapat merasakan yang Ababa mereka akan pergi...
akhirnya, triplets ditakdirkan tidak dapat bersua dengan Tok Ma (bondaku),
Tok Habib (ayahanda mertua) dan Ababa (bonda mertua)...
takpe lah nak, ummi pasti Tok Ma, Tok Habib dan Ababa sedang tersenyum melihat cucu-cucunya dari 'sana'....

Itulah antara peristiwa terpenting yang menjadi lipatan sejarah di sepanjang 2010..
kelahiran 3R dan pemergian bonda mertua...
kini 2010 kian melabuhkan tirainya..
tepat jam 12 nanti, semuanya akan berakhir dengan CUT !!!!!!!
dan kita lakonkan episod kehidupan di layar baru....

Azam baru??
Ya, aku punya azam!!!!!

Azam 1
Ingin jadi ummi terbaik buat Raniya..Raiyan..Raiyna



(my Kakak)


(my Abang)


(my Adek)


(Raniya)


(Raiyan)


(Raiyna)


Azam 2
Ingin jadi isteri terbaik buat habibi..






Azam 3
Ingin jadi anak terbaik buat papa



Azam 4
Ingin jadi yang terbaik buat diri sendiri...


Semoga 2011 akan menjanjikan sejuta kebahagiaan & kesenangan hidup buat kita semua..
Tata 2010...Hello 2011...


3 comments:

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

salam kenaL...wah suka2..suka2nya kembar...acik dtg dr blog permata ibu...folo sini juga..79
nanti singgah blog acikD ye....

cham's said...

sedeeeey ni beb...i pun tak pasti dpt ke tidak lalui perasaan ni. moga u diberikan ketabahan, ketenangan & keceriaan. amen.

Huszaini said...

Semoga azam akan tertunai InsyaAllah


assalammualaikum tuan tanah


Anda dijemput sila lihat sini

http://amrafahan.blogspot.com/p/jom-berkelah.html